Chip tuning symulator
Chip tuning symulator to narzędzie pozwalające w przybliżony sposób przewidzieć wpływ chip tuningu na silnik i osiągi. Symulowane są moc, moment obrotowy, AFR (skład mieszanki), EGT (temperatura spalin w kolektorze wydechowym). Na podstawie podanych wartości wejściowych (fabrycznej mocy silnika i fabrycznego momentu obrotowego), tworzony jest wirtualny model pracy takiego silnika. Model został przygotowany na podstawie opracowań: High-Performance Diesel Builder's Guide, Turbocharging Performance Handbook Jeffa Hartmana i innych jego opracowań.
Wpisanie do chip tuning symulatora danych o dużej lub niemożliwej do zrealizowania rozpiętości mocy i momentu, prowadzić może do błędów modelowania (w szczególności nie da się uzyskiwać dowolnie małej mocy przy dużych momentach obrotowych). Fabryczna moc silnika o nadmiernym momencie może być wyższa od zadeklarowanej dla obrotów niższych niż 4000, co wynika z dużej wartości momentu.
Symulator chip tuningu ma charakter wyłącznie poglądowy i nie jest podstawą żądania uzyskania takich samych parametrów w fizycznych samochodach.
Symulator przeznaczony jest wyłącznie do silników diesla.
Jak posłużyć się symulatorem chip tuningu?
- Wprowadź maksymalną moc fabryczną w koniach mechanicznych [KM] i maksymalny moment obrotowy silnika w niutonometrach [Nm] zapisane w dowodzie rejestracyjnym lub wynikające z protokołu pomiaru na hamowni podwoziowej.
- Wprowadź procentową zmianę dawki paliwa [%] w zakresie -15% ÷ +20%. – zmieni to dawkę paliwa w całym zakresie obrotów. Czas wtrysku zmieni się proporcjonalnie do tej zmiany.
- Wprowadź korektę doładowania [mBar] w zakresie -500 mbar ÷ +500 mbar. Seryjne ciśnienie jest obliczane przez model matematyczny w zależności od proporcji pomiędzy mocą i momentem fabrycznym i wynosi ok. 1500 mbar doładowania.
- Wprowadź korektę kąta wtrysku paliwa [°], czyli liczby stopni przed TDC w zakresie -10° ÷ +10°. Wartości dodatnie oznaczają przyśpieszenie wtrysku.
- Wprowadź korektę ciśnienia wtrysku paliwa [Bar] w zakresie -500 bar ÷ 500 bar. Zmiana ciśnienia ma wpływ na sprawność spalania, oraz powoduje zmianę całkowitego czasu wtrysku.
- Naciśnij przelicz - na wykresach rysowane są moc i moment obrotowy fabryczny i zmodyfikowany, AFR (proporcja powietrza do paliwa) oraz EGT (temperatura spalin). Wszystkie parametry prezentowane są w funkcji obrotów.