Zwiększenie mocy w samochodach na kategorię AM
Czterokołowce lekkie, nazywane też niekiedy microcarami to kategoria pojazdów na prawo jazdy AM. Producenci to Microcar, Ligier, Aixam, Chatenet, JDm, Bellier, Grecav, Due i wielu pomniejszych. Popularność samochodów na kategorię AM rośnie gwałtownie.
Silniki Kubota i Lombardini (Kohler) z pompą mechaniczną można “rozblokować” i niekiedy jest to czynność banalna. Wersje silników Lombardini 442 Dci, 492 Dci i 480 HDI są jednak rozwiązaniami Common Rail i tu potrzebny jest chiptuning (zmiana programu w sterowniku Lombardini) albo zewnętrzny moduł tuningowy - PowerBox.
Po chiptuningu albo po zapięciu PowerBoxa zwiększenie prędkości maksymalnej i podniesienie mocy i momentu obrotowego dwucylindrowego silnika diesla Lombardini to aż +60%. Silniki te dysponują ogromnym nadmiarem powietrza i pomimo, że nie posiadają turbosprężarki, to ich moc i moment są ograniczone przepisami. Najczęściej jest to 6kW (8KM).
Warto zauważyć, że skrzynia CVT (bezbiegowa) instalowana w takich “samochodach na AM” jest dość “energożerna” i realnie (wykres czerwony) od asfaltu odpycha nas 6 koni z 8 deklarowanych przez producenta. Wykres pokazuje więc moc na kołach w funkcji prędkości (dolna oś).
Po zainstalowaniu PowerBoxa do Lombardini mamy już 10 koni na kołach - to odpowiada ok. 12 -13KM na silniku. Kosmiczna poprawa.
Niebieska linia jest dłuższa dlatego, że samochód może rozwijać teraz większe prędkości (zarówno na hamowni, jak i na drodze).
Jeżeli zainteresował cię temat podniesienia mocy w Aixam, Chatenet, Microcar, Ligier, JDm, Bellier, Grecav, Due z silnikami Lombardini 480 HDI, 442 Dci, 492 Dci, to listę wspieranych modeli samochodów znajdziesz w artykule: Chiptuning Lombardini Dci 492, 442 (Ligier, Microcar, Chatenet) - Powerbox
PowerBox do Lombardini 480 HDI, 442 Dci, 492 Dci kosztuje 780 zł brutto i jest banalnie prosty w montażu i demontażu.