Wykres z hamowni – jak czytać?
Odczytanie wykresu z hamowni podwoziowej nie jest wcale trudne. Wykres z hamowni ułożony jest tak, że na osi poziomej prezentowane są obroty silnika, a na pionowej (lub dwóch pionowych, zwykle po lewej i po prawej stronie wykresu) wartości mocy, momentu i ewentualnie innych logowanych parametrów (np. ciśnienia doładowania, lambdy, AFR albo temperatury spalin lub współczynnika dymienia). Żeby odczytać wykres z hamowni musimy rozróżnić, ile różnych pomiarów znajduje się na wykresie. Zazwyczaj mamy jeden lub dwa pomiary (w tym drugim przypadku najczęściej są to: pomiar przed modyfikacją czyli referencyjny, oraz po modyfikacji – np. pomiar po bezpiecznym chip tuningu). Jeżeli jeden z pomiarów prezentowany jest cieńszą linią to jest to zapewne pomiar referencyjny (tak dzieje się w hamowniach, które nie potrafią składać większej ilości wykresów w jeden). Jeżeli pomiarów jest więcej, to na pewno mają różne kolory, co ułatwia rozróżnianie.
Omówimy dwa przykłady wykresu z hamowni podwoziowej – firm Maha i V-tech Dynamometers. Wykresy z innych hamowni innych producentów czyta się bardzo podobnie, ponieważ stosują one ten sam schemat prezentacji danych.
Maha

Samochód to Porsche Cayman. Na wykresie mamy nałożone dwa pomiary. Pomiar referencyjny (auto seryjne) ma cieńsze linie. Moc na kołach (1) jest prezentowana kolorem niebieskim, moc oporów i strat (2) kolorem zielonym, moc silnika znormalizowana, czyli ta, która nas najbardziej interesuje (3) jest narysowana na czerwono i wreszcie moment obrotowy znormalizowany (4) na pomarańczowo. Na osi poziomej obroty, natomiast na pionowej po prawej stronie – zarówno moc jak i moment – czyli jeżeli np. moc to 400 KM a moment to 400 Nm to wykresy mocy i momentu sięgną dokładnie tego samego maksymalnego poziomu, choć zapewne przy różnych obrotach.
Dokładne dane wartości maksymalnych zostały podane w tabelce poniżej, oznaczyłem je odpowiednimi cyferkami. Warto uważać – są one w innej kolejności niż na legendzie wykresu (ale mają odpowiednie kolory). Obroty mocy maksymalnej są pod mocą strat (ale oczywiście są to obroty do mocy rysowanej na czerwono), obroty maksymalnego momentu (4) są pod momentem. Poniżej mamy jeszcze maksymalną prędkość i obroty tej prędkości.
Po prawej stronie mamy dane środowiskowe. (5) to temperatura otoczenia, (6) temperatura powietrza zasysanego przez auto. Temperatury (5) i (6) powinny być do siebie zbliżone. Różnica większa niż kilka stopni oznacza złą wentylację hali pomiarowej lub fałszowanie wykresu (gdy sztucznie zawyżyć temperaturę powietrza zasysanego, np. dając czujnik pod maskę – norma DIN, która normalizuje wykres bardzo zawyży jego wynik. Warto też zauważyć, że na wykresie Maha nie ma danych środowiskowych pomiaru referencyjnego. Jest on tylko tłem do wykresu właściwego. Następnie mamy (7) ciśnienie atmosferyczne. Hamownie mierzą też wilgotność powietrza (nad ciśnieniem atmosferycznym), jednak wpływ wilgotności na wynik jest niewielki. Na podstawie wykresu nie da się określić daty i godziny wykonania pomiaru referencyjnego, jak również jego warunków środowiskowych, ale można poprosić o osobne wydrukowanie takiego wykresu i wówczas te dane na wykresie się pojawią.
V-Tech Dynamometers

Samochód to Porsche Carrera. Wykres zbudowany jest analogicznie, na wykresie mamy dwa pomiary. Ponieważ w hamowniach V-tech można prezentować do 4 pomiarów, to zostały one oznaczone różnymi kolorami. Kolor pokazany jest w tabelce na dole, wraz z nazwą pomiaru. Na wykresie z hamowni mamy moc oporów i strat (2), moc silnika znormalizowaną (3) oraz moment znormalizowany (4). Odpowiednie obroty, przy których uzyskano taką moc i moment są podane obok wartości. Shift – to współczynnik przełożenia (w uproszczeniu to prędkość, jaką auto ma na wybranym biegu przy dokładnie 2000 RPM). Temperatura powietrza zasysanego to (6), Ciśnienie atmosferyczne to (7). Poniżej są daty i godziny pomiaru – możemy się upewnić, jakie warunki panowały dla wszystkich pomiarów z osobna i jaka była dokładna data i godzina wykonania pomiaru.