Jak oszczędzać paliwo i zwiększyć moc. Fiat Panda ekotuning + chiptuning
Powyżej wykres pokazujący przyrost mocy i momentu obrotowego po bezpiecznym chip tuningu. Pomimo niewielkich wzrostów mocy (silnik jest 8V, czyli ośmiozaworowy i niezbyt dobrze napełnia przy dużych obrotach) przyrost momentu obrotowego rekompensuje to z nawiązką. Auto dużo lepiej przyśpiesza już od najniższych obrotów i dynamika jazdy poprawiła się wyraźnie. Nie przeszkadza to wcale w oszczędzaniu paliwa.
Wnioski
Podzielenie charakterystyki na obszar ekotuning i obszar chiptuning to prawdziwe 2 w 1. Tak zmieniony program nie dość, że doda nam radości z jazdy, to jeszcze z czasem sam się zwróci przez oszczędność paliwa.
Oszczędność na poziomie 10-15% jest ekonomicznie opłacalna szczególnie w przypadku, gdy i tak chce się tuningować auto. Nie jest w stanie jednak przebić oszczędności pieniędzy uzyskanej w wyniku zainstalowania LPG (instalacji gazowej), gdyż realna oszczędność na instalacji gazowej to ok. 30% (warto jednak pamiętać, że auto pali więcej gazu niż benzyny, jest słabsze, przeglądy są droższe, instalacja jest droższa niż ekotuning, awaryjność silnika jest większa). Ekotuning jest alternatywą instalacji gazowej, gdy i tak planujemy tuningować auto lub gdy obawiamy się o trwałość silnika na gazie.