Language
Blog

Ekotuning (chiptuning zmniejszający zużycie paliwa) - wyniki pomiarów Daewoo Lanos

20.12.2011 14:29
przez V-tech Tuning

Założenia ekotuningu

Pomiar zużycia paliwa
Pomiar zużycia paliwa

Samochód porusza się po mieście i w trasie z prędkościami do 130 km/h, bez dużych przyśpieszeń. Zużycie paliwa na biegu jałowym po nagrzaniu silnika ma być jak najniższe. Auto nie musi być oszczędne, gdy jedziemy pełnym gazem, ale ma zużywać jak najmniej paliwa przy małych i średnich obciążeniach oraz postojach w korkach. Realizowany czas nagrzewania zimnego silnika ma być jak najkrótszy (w oparciu o recyrkulację spalin i odpowiednie ustawienie zapłonu dla małych obciążeń). Oszczędność wynikająca z tej ostatniej metody nie jest mierzona w doświadczeniu, jednak dodatkową różnicę zauważą osoby przejeżdżające często krótkie trasy (np. dojazdy do pracy), szczególnie w zimie.
Do przygotowania programu EKO założono, że auto ma być w trybie oszczędzania paliwa dla dowolnych obrotów silnika, ale dopóki moc silnika wynosi co najwyżej 1/3 mocy maksymalnej (33 KM). Oznacza to, że szybkie przyśpieszania z niskich obrotów również są objęte skorygowanymi mapami, jednak przyśpieszenia powyżej 100-120 km/h już nie - można w tym obszarze stosować jednocześnie ustawienia tuningowe, gdyż obszar „oszczędny” i obszar „tuningowy” nie nachodzą na siebie.
Badania przeprowadzamy za pomocą urządzenia Fuel Consumption Lab v1.3 wraz z interfejsem pomiarowym dla aut benzynowych. W połączeniu z hamownią obciążeniową pozwala on na zmierzenie realizowanych przez układ wtryskowy dawek paliwa dla dowolnego obciążenia samochodu i wyznaczenie dla stałych obciążeń /obrotów zużycia paliwa przy stałej oddawanej mocy.

Wyniki

Wykres 1

Obciążenie silnika realizowane było na hamowni. Auto jechało ze stałą prędkością obrotową silnika  (przy stałym położeniu pedału gazu). Moc wystarczająca dla utrzymania tej prędkości obrotowej przy jeździe na biegu IV pokazana jest na wykresie obok.
Dla różnych wartości prędkości obrotowej silnika wykonano ok. 60-sekundowe pomiary określające zużycie paliwa potrzebne do utrzymania zadanej prędkości oraz zużycie paliwa dla obrotów biegu jałowego. Moc obrotów biegu jałowego jest szacowana, pozostałe są wyznaczone jako wyniki pomiaru z hamowni.

Ekotuning (chiptuning zmniejszający zużycie paliwa) - wyniki pomiarów Daewoo Lanos
Wykres 2

Wykres drugi pokazuje zużycie paliwa przy poszczególnych wartościach obrotów na programie fabrycznym (wykres niebieski) i na programie ekochip (wykres pomarańczowy). Zużycie zostało podane jako wypełnienie czasu otwarcia wtryskiwaczy wyrażone w procentach.
Można zauważyć, że oszczędność paliwa na biegu jałowym przy ciepłym silniku wynosi ok.  16-17 procent. Jest to dobra wiadomość dla stojących w korkach i poruszających się w jeździe miejskiej. Dla małych obciążeń, przy mocach rzędu 10 KM (spokojne podjeżdżanie w korku, powolna jazda ze stałą prędkością) oszczędność jest nawet większa i przekracza 20%. Dla średnich obciążeń (dynamiczna jazda po mieście) oszczędność to 7,5 – 9,4 %. Średnia szacowana wartość oszczędności wynosi ok. 10%.

Wróć

Oferta oraz podane ceny mają jedynie charakter informacyjny i nie stanowią oferty handlowej w rozumieniu Art. 66 par.1 Kodeksu Cywilnego. V-tech Tuning zastrzega sobie prawo do zmiany cen oraz opisywanych na niniejszej stronie usług. Zmiany te mają wówczas charakter wiążący.
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Więcej informacji w Wikipedii

facebook